Maastricht University IT service status - Notice history

All systems operational

Here you can find scheduled maintenance with impact for end users. An entire overview of all maintenance on the UM central IT systems can be found on the maintenance calendar website (login required).

-----

Hier wordt gepland onderhoud getoond met impact voor eindgebruikers. Kijk op de onderhoudskalender voor een compleet overzicht van het geplande onderhoud op de centrale UM IT systemen (login noodzakelijk).



Digital workplace (AthenaDesktop, SpectrUM, VDI) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 98.8%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Print, Copy & Scan - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

MAASnet - UM's computer network (Cabled network, WiFi, VPN) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Telephony (Fixed & Mobile) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 99.9%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Collaboration and conferencing (MS Teams, MS Office 365) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Email and Calendar (Outlook & Webmail) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Data storage (I, J, K, L, N, P drives, SURFdrive, SURFfilesender) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Hosting (Web hosting & Database hosting) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Technical Server Management (Virtual & Physical Servers) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 99.8%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Account and MFA (UM network account & Multi-Factor Authentication) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Operational security (Certificates & UM-SOC) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Tooling to support agile working (Jira, Confluence, TOPdesk, Quality center) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 99.4%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Data integrations (UM API) - Operational

100% - uptime
Oct 2025 · 100%Nov · 100%Dec · 100%
Oct 2025
Nov 2025
Dec 2025

Maintenance - Operational

Notice history

Dec 2025

No notices reported this month

Nov 2025

VDI login not possible
  • Resolved
    Resolved

    De storing gisteren vanochtend die ontstond aan de Thin Clients is opgelost. Thin Clients zijn de kleine Dell kastjes en de all-in-one computers die gebruik maken van het VDI-platform (AthenaDesktop). Mochten er nog problemen voorkomen kan je contact opnemen met de ICTS servicedesk.


    The issue that occurred yesterday morning with the Thin Clients are resolved. Thin Clients are the small Dell boxes and the all-in-one computers that use the VDI platform (AthenaDesktop). If there are any further issues please contact the ICTS servicedesk.

  • Identified
    Identified

    De storing die vanochtend ontstond aan de Thin Clients is nog niet opgelost. Thin Clients zijn de kleine Dell kastjes en de all-in-one computers die gebruik maken van het VDI-platform (AthenaDesktop). We werken nog aan een volledige oplossing voor dit probleem maar ervaren op dit moment technische uitdagingen bij het oplossen hiervan.


    The issue that occurred this morning with the Thin Clients are not yet resolved. Thin Clients are the small Dell boxes and the all-in-one computers that use the VDI platform (AthenaDesktop). We are still working on a permanent solution to this issue but we ran into technical issues while trying to resolve it.

  • Monitoring
    Monitoring

    De storing die vanochtend ontstond aan de Thin Clients is deels opgelost. Thin Clients zijn de kleine Dell kastjes en de all-in-one computers die gebruik maken van het VDI-platform (AthenaDesktop).

    De Thin Clients hebben, mits ze aanstonden, vanochtend rond 10:00 uur een update ontvangen en een automatische herstart. Daardoor zou het weer moeten lukken om in te loggen. Mocht je toch nog problemen ervaren neem dan aub contact op met ICTS Servicedesk.



    The issue that occurred this morning with the Thin Clients has been partially resolved. Thin Clients are the small Dell boxes and the all-in-one computers that use the VDI platform (AthenaDesktop).


    The Thin Clients received an update and an automatic restart around 10:00 AM this morning, provided they were powered on. As a result, logging in should now be possible again. If you are still experiencing issues, please contact the ICTS Servicedesk.

  • Identified
    Identified

    Op dit moment is het niet mogelijk om in te loggen op de thin clients. We werken aan een oplossing. Het is wel mogelijk om te werken via athenadesktop.maastrichtuniversity.nl

    At this moment it is not possible to login to the thin clients. We are working on a solution.

    It is possible to login via athenadesktop.maastrichtuniversity.nl

Oct 2025

SURFdrive Maintenance / Onderhoud
  • Completed
    November 03, 2025 at 07:00:00
    Completed
    November 03, 2025 at 07:00:00
    Maintenance has completed successfully
  • In progress
    October 31, 2025 at 17:00:01
    In progress
    October 31, 2025 at 17:00:01
    Maintenance is now in progress
  • Planned
    October 31, 2025 at 17:00:00
    Planned
    October 31, 2025 at 17:00:00

    NL:

    Van vrijdagavond 31 oktober 2025 om 18:00 uur tot maandagochtend 3 november voert de leverancier een migratie uit van SURFdrive. Tijdens deze werkzaamheden kunnen gebruikers niet inloggen op SURFdrive. Na de migratie werkt de SURFdrive / ownCloud desktop client niet meer en dient deze vervangen te worden door de Nextcloud Desktop client. Medewerkers en studenten kunnen meer informatie hierover vinden op de Self-Service Portal.

    EN:

    From Friday evening, October 31, 2025, at 6:00 p.m. until Monday morning, November 3, the vendor will perform a migration of SURFdrive. During this process, users will not be able to log in to SURFdrive. After the migration, the SURFdrive / ownCloud desktop client will no longer work and should be replaced with the Nextcloud Desktop client. Employees and students can find more information about the migration on the Self-Service Portal.

Vmware server issue
  • Resolved
    Resolved

    NL

    De storage van VMWare is weer stabiel. De beheerders van geraakte servers zijn gecontacteerd en voor zover bekend zijn deze servers weer operationeel.

    EN

    The VMWare storage is stable again. The administrators of affected servers have been contacted and, as far as we know, these servers are operational again.

     

  • Monitoring
    Monitoring

    NL
     Alle datastores zijn weer online na de onderbreking. 15% van de virtual machines is geraakt door de onderbreking. De meeste servers zijn gecontroleerd en in orde bevonden. De werkelijke onderbreking duurde minder dan 2 minuten maar de impact op de getroffen virtual machines kan langer zijn geweest.

    EN

    All data stores are back online after the interruption. 15% of virtual machines were affected by the interruption. Most servers have been checked and found to be in order. The actual interruption lasted less than 2 minutes, but the impact on the affected virtual machines may have been longer.

  • Investigating
    Investigating

    NL

    Er is een probleem geweest op de storage omgeving van VMware waardoor een korte onderbreking heeft plaatsgevonden. Het probleem is verholpen, we controleren op dit moment de geraakte servers.
    Wij nemen contact op met de beheerders van de getroffen servers.
    Onze excuses voor het ongemak.

    EN

    There has been a problem with the VMware storage environment, causing a brief interruption. The problem has been resolved, and we are currently checking the affected servers.

    We will contact the administrators of the affected servers.

    We apologize for the inconvenience.

Oct 2025 to Dec 2025

Next